Időzsebkönyv // Pocket Guide Of Time
Inventory of the perception of time and the creation of memory, or the loss of memory as a tool to create a story or a history. Inventory of simple objects and elements that could be part of the story of anyone, because they are neutral. these elements are like words in a dictionary, with them it is possible to tell endless number of stories.
2008, 25 drawings, 40x40, 40x60 ink on paper, 10x10 polaroid 600 instant, book 12cm x 18cm, interactive animation
2008, 25 rajz, 40x40, 40x60 tus papíron, 10x10 polaroid 600 instant, könyv 12cm x 18cm, interaktív animáció
Az időérzékelés feltérképezése, az emlék születése, emlékezet vesztés mint a történetmesélés eszköze. Egyszerű tárgyak egymás egymásmellettisége, melyek bárki életének részei lehetnének, mert semlegesek, neutrálisak, olyanok mint szavak a szótárban melyeknek segítségével végtelen számú történetet lehetséges elmesélni. Olyan képsorozatból épül fel az Időzsebkönyv, ahol minden kép sablon szerű, sokak számára beazonosítható, könnyen asszociálható. A képsorozat 25 festett tusképből és 10 fotóból áll. A képek egy része egyszerű használati tárgyakat ábrázol, másik része szürreálisabb fotó alapú figurális kép. A zsebkönyv anyaga interaktív felületen is megjelenik. Sok családi fotó maradt meg a családomban, gyűjtöm is, ócskapiacokon, lomtalanításokon a régi családi felvételeket, ezeket is gyakran felhasználom munkáimban, és az időzsebkönyv esetében is erről volt szó, használtam ezeket a felvételeket, mint mintákat, kombináltam őket, beépültek egyes figurák a képeimbe. A Hórusz Archívum megalkotója, Kardos Sándor mondja egy interjúban a talált családi, vagy magán, amatőr felvételekről: „Évtizedekkel később értettem meg, hogy van egy nagy dolog abban, amitől egy kép jó lehet vagy sem. A sorsközösség... Az egész más, ha odamész fényképezni, majd másnap visszatérsz a legközelebbi város kuplerájába a frontról, mint fotóriporter, vagy pedig neked is ott kell megdögleni. Ez szakmailag még semmilyen értelemben sem jelent semmit, csak az a nézés más... Hogy jön egy pergőtűz és ottmaradhatsz... Másként néz a gépedbe, mint bárki más. Nem tudtam más következtetésre jutni. Arra gondoltam, hogy a sorsközösség vállalása az a többlet, amit semmiféle szakértelem, és ihletettség sem tud pótolni.”
Olyan tárgyak, helyzetek, élőlények a képek szereplői, melyek talán hasonlóan lehetnek meg sokak emlékezetében, legalábbis a világnak ezen a felén és ebben az időszakban. Sztereotípiák gyűjteménye is ez, az egyes képek és a kombinációjuk is ébresztenek emlékeket. „Fogalmunk sincs róla, hogy a jövő generációnak mit kell tudnia a mi életünkről ahhoz, hogy majd a sajátját megértse, ezért kénytelenek vagyunk (legalábbis megpróbálni) mindent megőrizni, archiválni.” írja Bán Zsófia.
A képek méretei és technikája: 40cm x 40cm, és 40cm x 60cm-es tus képek, ecsettel, rajztollal, és csőtollal készültek különböző hígítású, főként fekete színű tussal, fabriano rézkarckartonra.
A képek elhelyezése sűrű, falat alkotnak, a képek előtti térben elszórtan alacsony ülőalkalmatosságokat helyezek el. Lehetőség szerint szerint egy igloo terében lennének elhelyezve a képek, tárgyak szövegek. Egy kiállítási helyzetben egy nagyobb térben, ezek a mondatok szerepelnének önmagukban egy-egy falfelületen, ellensúlyozva a képek sűrű egymásra sorolását. A polaroidok is szerepelnének egy külön falon.
A fotók polaroid 600 instant filmre készültek. Polaroid Szuperlektor 635-ös géppel, (és Nikon F80-as géppel és Nettar középformátumú géppel, Fuji superia 100-as színes negatív és IlfordPan 100-as fekete-fehér negatív filmre, utólagos színkezeléssel, hogy igazodjanak a polaroid képek színeihez.) Azért választottam a Polaroidot, mert úgy látom, hogy hasonlóan ködös képet ad, mint amilyen a rajzok technikája és valóban pillanat felvétel, bár minden fénykép az, de ennél az anyagnál azonnal ott van a kész kép, szinte ugyan abban a pillanatban, és megváltoztathatatlan a mérete, az árnyalata, a tónusai. Hasonlóan pillanatfelvétel szerű technika az oldott tus is. A fotók csak a könyvben szerepelnek, az interaktív oldalon nem. Illeszkednek a festett képekhez témáikban is, mert egyszerű helyzeteket kerestem, mozdulatlan helyzeteket, ahol azért van némi abszurditás is vagy humor. A Polaroid gyár 2008-ban állította le a gyártást, tehát már csak annyi nyersanyag van, amennyi mostanáig megmaradt, ez is volt a másik ok, amiért a polaroid technikát választottam, mert ez a technika már majdnem egy emlék. 2008 óta már több cég gyárt más polaroid nyersanyagot.
A könyv mérete 12cm x 18cm, 100g-os papírra készült digitális nyomdai eljárással. Myriad Pro betűtípust, 10-es betűméretet használok és Diesel-t a kiemelésekhez. Íves, fűzött kötésű, kemény fedeles, vászonborítású könyv. A kötést Nagy Zoltán könyvkötő végezte.
Az interaktív oldalhoz elkészítettem az oldalterveket, a mozgásokat megterveztem, felépítettem a történetet, hangokat választottam. Az animálás, programozás Forgács Simon és Samu Bence munkája.
A következő rövid mondatok szerepelnek a sablongyűjteményben, a könyvben és az interaktív felületen is:
Az agy csökkent tevékenysége egy területen időről időre lehetővé teszi a fokozott aktivitást egy másik területen
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
a begyakorolt viselkedésmódok- legyenek bármilyen bonyolultak is- sokkal kisebb agyfelületet vesznek igénybe, mint az újabb sémák kialakítása

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
A hippokampusz, mélyen az agykéreg alatt fekszik, szinte már az agy központjában. Emellett látható a mandula formájú amygdala, ami két dió nagyságú terület (egy-egy a két agyféltekében). A hippokampusznak fontos szerepe van az emlékezésben. Az emlékek tárolásában. Vélhetően nem raktározódnak el tartósan az emlékek. A hippokampusz folyamatosan információkat cserél az agykéreggel, akkor alakul ki egy megszilárdult emlékezeti nyom. Még nem világos mit is jelent pontosan ez az emlékezeti nyom. Számtalan dolog van, amit egyszer megtanultunk,de időközben már tudattalanul tesszük. Azt a képességet, hogy úgy tanulunk meg bizonyos mozgásfolyamatokat, hogy azokat később minden fáradtság nélkül elő tudjuk hívni, implicit emlékezetnek hívják – ellentétben az explicit emlékezettel, amit tudatosan használunk. Az implicit emlékezet gyakran aktiválja az amygdalát, akkor amikor érzések kerülnek felszínre. Könnyebbnek tűnik előhíni az érzelmi emlékeket, mint a régen megtanult képleteket. Ez a hormonokkal lehet összefüggésben. A stresszhormon hatására jobban megjegyezzük a szituációkat. Az implicit és az explicit emlékezet egymástól függetlenül is működhet. A hippokampusznak más agyrendszerekkel összehasonlítva, egyszerűen több idő kell ahhoz, hogy kialakuljon és megszilárduljon az összes idegsejtje közötti és kifelé irányuló kapcsolata. Ezzel szemben más régiók, már késznek tűnnek,többek között az amygdala is- különben nem tudnánk megmagyarázni miért tanulnak meg beszélni a gyerekek,vagy hogyan élnek meg olyan traumákat, melyek egész életükben hatással lehetnek rájuk. Tehát az agykéreg, a hippokampusz és az amygdala az emlékezet legfontosabb irányító központjai./////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

az abszolút jelen meg nem léte/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
fél perc alatt kell dönteni?/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Itt vannak a bűnök is, amiket nem követtünk el vagy elkövettünk
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
sétálj sötétben is
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
madarak vagyunk és lemegyünk a víz aljára, és addig maradunk ott,amíg isten megteremti a halakat.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
meleg párnák vagy édes-savanyú érzés
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
honnan jössz? Hová mész? Mióta utazol?
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
a mennyország travel agency kedvezményes jegyeket árusít
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
az emlékezet helyszínei kívül esnek az ígéret földjén
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
„Minden azon múlik, hogy el ne felejtkezzél azokról, a melyeket láttak a te szemeid” (4,9)
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
és nők vannak az égben is , meg persze férfiak
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
a víz felszínén kicsi zavar keletkezik, ez egy olajfolt, amit megfigyelek
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
„ Emlékezzél meg Örökkévaló,könyörületedről és irgalmadról, mert örökkétől valók azok.”
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
„jertek vessünk számot”/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Mózes II.könyve 11.1. „mind az egész földnek pedig egy nyelve és egyféle beszéde vala”
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Mózes II.könyve 11.7. „ nosza szálljunk alá,és zavarjuk ott össze a nyelvöket, hogy meg ne értsék egymás beszédét.”/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
az eredet és a valóság kapcsolata homályos
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
„Több módja van annak, hogy a jelenben legyünk. Utazni, szeretni egy nőt, megosztani erős dolgokat, ez arra kötelez, hogy a jelenben éljünk.” Depardon
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
amikor anyám elmondta, hogy különválnak apámmal vett nekem egy doboz kekszet, hogy ne sírjak
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
egy éves koromban bezuhantam egy úszómedencébe, nem süllyedtem el
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
„Van-e válaszunk ma arra a kérdésre, hogy mit is értünk voltaképpen a „Létező” szón? Egyáltalán nincs.” Platón